Brannbilen fra Valderøy brannstasjon donert til Ukraina

I krigssoner jobber brannkonstabler med å redde liv og slokke branner under forhold vi knapt kan forestille oss. Giske kommune og Ålesund brannvesen donerer nå en brannbil full av utstyr til brannvesenet i Ukraina, der utstyrsbehovet er ekstremt stort.

Brannbilen ble satt i drift ved brannstasjonen på Valderøya i 1997, og har siden vært til stor nytte ved mange hendelser i Giske kommune. I november 2022 ble den tatt ut av tjeneste, og om kort tid ruller den over den ukrainske grensa som del av en hjelpekonvoi i regi av organisasjonen Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte (NUBAS). Brannbilen er proppet full av brannklær, sko, hjelmer, hansker, klippe- og skjæreverktøy, strålerør, pumper, aggregater og annet brukt utstyr samlet sammen fra brannstasjoner i både Ålesund, Sula og Giske.

Vi ønsker lykke til på reisen til Ukraina – der både bil og utstyr vil komme til uvurderlig hjelp!

Klikk for stort bilete